10 Ocak 2017 Salı

Mühendis yazar oğuz atay

 oğuz atay

evveliyat kategorisindeki ve bu blogtaki ilk yazımda oğuz ağabeyle başlangıç yapayım dedim. ama fark ettim ki hakkında konuşurken bile kelimeleri seçmekte zorlanıyorum. oğuz atay, benim ve birçok kişinin miladı olmuştur.
ilkin tutunamayanlar adlı eseriyle karşılaştığımda 'bi bitmediniz depresif ibneler' diyip hayatımın en isabetsiz yargısında bulunmuştum. daha sonrasında ise her kelime, her cümle öylesine tesir etti ki, bu gün olur da bir baltaya sap olursam bu oğuz atay sayesindedir. mütevazilik, masumiyet, anlam arayışı, klişe, mizah ve matematik. edebiyatın matematiği olur mu? sorusunu veyahut matematikçiden yazar olur mu sorularının cevabıdır oğuz atay

mühendis yazar


dostoyevski gibi çoğu kişinin gelmiş geçmiş en büyük yazar olarak kabul ettiği biri bile mühendis iken kalkıpta 'sayısalcıdan yazar olmaz' veya 'sayısalcılar sosyal bilimleri didiklemesin' gibi saçma cümleler kurmak cehalet örneğidir. zira sayısalcı yazarların metne hakimiyetleri ve özgünlüğünü diğer yazarlarda bulmak mümkün değil. bir gün oturup kitap yazmaya başladığınızda (özellikle kurgu ve diyalog bölümlerini yazarken) ne demek istediğimi anlayacaksınız. ben denedim. şu an yazdığım hikayenin bir bölümünü hesap makinesi kullanarak yazıyorum. bir sürü değişken var...

edebiyat ve matematik


insanı insana kelimelerle insanca anlatma sanatı olarak edebiyat, evrenin dili olarak kabul ettiğimiz ve insan ilişkilerinin de buna dahil olduğunu düşündüğüm (evet deterministim ben) matematik bilimiyle istemese de ilişki içindedir. kafiye ve şiir basit örnekler. en büyük örnek oğuz atay ağabeyimizdir. 

son olarak; blog yazma işine böylesine destursuz ve yarımyamalak girme sebebim başta oğuz atay hakkında yazıyor olmak ve matematiğimin kötü olmasındandır. çalışmak lazım.

4 yorum:

  1. Oğuz Atay hiç okumadım ama notunu aldım , umarım bir gün okurum. Ayrıca destursuz da girsen , girdin bir şekilde artık. Çıkamazsın. Sakın boş bırakma buraları. Takipteyim :)

    YanıtlaSil
  2. Oğuz Atay hiçbir zaman mühendis kimliğini bensimseyememiştir. Bu determinist ve materyalist dünya görüşünden tamamen uzaktır. Bu yüzden yaşadığı ikilemler onu yazarlığa itmiştir. Adeta zıt iki dünya arasında sıkışıp kalmıştır. Bu konuda Oğuz Atay'ın günlüğünü ve hakkındaki çalışmaları okuyabilirsiniz. Hatta Tutunamayanlar'da da , yanlış hatırlamıyorsam Selim için ressam olmak isterken mühendis olduğu gibi bir ifade geçiyordu. Tesadüfe bakın, Oğuz Atay da gençken ressam olmak istemiştir ama ailesinin engellemesiyle "büyük adam" olacağı mühendisliği seçmiştir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. romanın matematiksel yönüne dikkat çekip oğuz atay'ın da metinlerdeki hakimiyetini mühendis olmasına bağladım. oğuz atay'ın determinist ya da materyalist dünya görüşü ile ilgili bir beyanda bulunmadım

      Sil