fikriyat kategorisinde ele aldığım konular deneme tarzında olacak. Bu noktada gelen
tüm eleştirilere 'bence
bu böyle, senin ne dediğin ...de değil' demek istiyorum. o yüzden bu kategori kibrimin ve
diktatörlüğümün (hatta seçilmiş aptallığımın) sembolü olacak. eleştiri kabul
etmiyorum. en doğrusunu ben
bilirim. hayır, en çok ben haklıyım. neyse...
özgür irade var mıdır? konusunu ele alma
sebebim bu soruya bir cevap getirmekten ziyade, bu sorunun cevaplandığı vakit
(evet veya hayır) oluşabilecek sorunları dile getirmektir. çünkü,
bizler özgür irade olsun istiyoruz. hem de öylesine
istiyoruz ki hiçbir hakikat bizi özgür irademizin olmadığına ikna edemiyor. bana kalırsa özgür iradenin oluşu da olmayışı da bir sorun. ama durmuyoruz. bir yerlerde vardır illa birkaç kırıntı
özgürlük. o her neredeyse bulup çıkarmalıyız. aksi takdir de bir kukladan ne
farkımız kalır?
peki, nedir özgür iradeli olmak? bir koşula veya
kısıtlamaya bağlı kalmadan
seçim yapabilmek. bir caddenin ortasındasınız ve yol ikiye ayrılıyor. bu
yollardan hangisine gideceğinize kendi hür
iradenizle karar veriyorsunuz. veya sınavda a yerine b cevabını vermek sizin
seçiminiz. bunu ifade ediyor özgür irade.
seçimlerimiz
bize mi ait imam efendi, ne diyorsun bu işe?
a-evet b-hayır
a- bu şıkkı işaretlediğimiz vakit oluşabilecek sorunların en başında din faktörü geliyor. hatta geçmişte sırf bu konu yüzünden mezhep çatışmaları yaşanmış
ve fikir ayrılıkları olmuş diye biliyorum. seçimlerimizi kendimiz yapıyoruz
diyen ılımlı bedevilere karşı katı bedeviler arasında şu tarz diyalogların
geçtiği muhtemel.
katı: her şeyi bilen bir varlık tarafından yaratılan nasıl
oluyor da yaratandan bağımsız olarak düşünebilir? tanrı her şeyi biliyorsa,
yapacağımız seçimleri de biliyor demektir. o halde bu seçimler daha biz ortada
yokken belliyse, buna seçim demek mantıklı mıdır?
ılımlı: tanrı tüm seçenekleri biliyor, seçimi biz yapıyoruz.
katı: tanrı sadece seçenekleri biliyorsa, her şeyi bilen
sıfatıyla çelişir. tanrı sadece şunu veya bunu bilmez. tanrı seçeneklerle
beraber seçeceğimiz seçeneği de bilecektir. orta da bir belirsizlik yoktur.
daha ben yokken ne halt edeceğim belliyse ben zaten yokumdur. senaryo neyse onu
oynuyorumdur. ben diye bir şey yok. tanrı var. (tasavvufa ilk adım) bunların
alayı onun oyunu.
ılımlı: öyle kestirip atamazsın moruk. yabana atılacak
bir konu değil bu. ne alimler ne feylesoflar girdi bu işin içine de çıkamadı
bir türlü. öyle hemen karar verme bence.
katı: sana mı soracam ulan (arbede başlar)
mezhep_1 loading…
b- bu şıkkı işaretlediğimizde de binbir türlü sorunla karşılaşıyoruz.
dinlerdeki sınav mantığının çöpe gitmesi, ve anlamsızlık gibi…
tamam
belirsizlik ilkesi bir yerde deterministik görüşü alt etmiş olabilir (bilimsel
kelime kullanayım da bi bok bildiğimi sansınlar) ama bu sadece atom altı bilmem
nelerde tesir ediyor. insan hala öngörülebilir.
şöyle düşünün, bir esnafın elinde büyük bir hesap makinesi var. hani şu
tak tak tı dak dak diye vurup durduğu. bu hesap makinesi evrendeki tüm
olasılıkları hesaplayabilsin. şimdi bu herif karşısında duran müşterinin o an konuşacağı
şeyi veya pazarlık seviyesini daha bu müşteri dükkana gelmeden bilecektir. ve diğer
tüm insanların olası tüm seçimlerini… her iki ucu da boklu değnek afedersiniz.
yazının başında
dedik ki, özgür irade bir koşula veya
kısıtlamaya bağlı kalmadan
seçim yapabilmektir. düşünün, sahiden hiçbir koşula bağlı kalmadan mı seçim
yapıyorsunuz? ya da düsünmeyin, konu öylesine çetrefilli ki, üzerine düşündükçe kafayı sıyırmamak
elde değil. şu an kurduğum bu cümleyi kurmamış olsaydım diye bir seçeneğim yok.
dedemin ninemle yaptığı o gece ki tercih beni bu blogu yazmaya kadar
sürükledi. tamam istediğim şeyi
seçebiliyorum, fakat neyi istediğimi seçemiyorum. neyse, fazla düşünmiyim
kafayı yerim.
not: sorumluluk kelimesinin kökünde "soru sorabilmek" yatar. bu yüzden özgür irade olsun ya da olmasın, insan soru sorabildiği müddetçe eylemlerinden sorumludur.
not: sorumluluk kelimesinin kökünde "soru sorabilmek" yatar. bu yüzden özgür irade olsun ya da olmasın, insan soru sorabildiği müddetçe eylemlerinden sorumludur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder